Wykładowcy - sfera budżetowa

Ekspert Instytutu ds. kontroli i audytu

Absolwent

  • Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu
    • Rachunkowość - Studia Podyplomowe
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
    • Integracja europejska i współpraca transgraniczna - Studia Podyplomowe
    • Zarządzanie i marketing - „Rynki finansowe i bankowość”

Uprawnienia i certyfikaty

  • Audytor Wewnętrzny - Zaświadczenie nr 1700/2005  Ministerstwa Finansów
  • The Institute of Internal Auditors Certyfikat Certified Government Auditing Professional no. 1318
  • The Institute of Internal Auditors Rozpoczęta certyfikacja Certified Internal Auditor
  • Urzędnik mianowany korpusu służby cywilnej (92/2010)

Doświadczenie zawodowe

Zdobywał m.in. w:

  • Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej - audytor wewnętrzny
  • Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa - audytor wewnętrzny
  • Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego - ekspert ds. wdrożenia procesu zarządzania ryzykiem
  • Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie - audytor wewnętrzny

Ekspert Instytutu ds. rachunkowości

Absolwent

  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
    • Ekonomia – Studia Magisterskie
    • Rachunkowość – Studia Podyplomowe
  •  Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
    • Audyt wewnętrzny i kontrola finansowa – Studia Podyplomowe
  • Polska Akademia Rachunkowości
    • Kurs przygotowujący do egzaminu Audytora Wewnętrznego CGAP (Certified Government Auditing Professional)
  • Ministerstwo Finansów
    • Certyfikat księgowy 20918/2008

Ekspert Instytutu z zakresu dostępu do informacji publicznej i ochrony danych osobowych

Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie ochrony danych osobowych. W latach 1999-2006 r. pracowała w Polkomtel Sp. z o.o. (Plus GSM) zajmując się zagadnieniami prawymi i technicznymi przetwarzania danych osobowych oraz informacji chronionych. Ukończyła studia na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej oraz studia podyplomowe „Prawo Internetu” na Uniwersytecie Jagiellońskim.

W roku 2001 i 2004 brała udział w spotkaniach i w posiedzeniach komisji sejmowej dotyczących nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych. W 2008 roku brała udział w wysłuchaniu publicznym dotyczącym nowelizacji ustawy o ochronie danych osobowych. Ponadto uczestniczyła w pracach Koalicji na Rzecz Rzetelności Obrotu Gospodarczego działającej przy Związku Polskiego Przemysłu Handlu i Finansów w zakresie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego i ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej.

W latach 2007-2010 pełniła funkcję Wiceprezesa Stowarzyszenia Administratorów Bezpieczeństwa Informacji.

Twórca narzędzia informatycznego dla Administratorów Bezpieczeństwa Informacji i administratorów danych – systemu HPMS (Holistic Privacy Management System), który wspiera zarządzanie wiedzą przetwarzania danych osobowych. System HPMS umożliwiające zarządzanie, nadzór i monitoring informacji dotyczącej przetwarzania danych osobowych. HPMS został stworzony aby umożliwić łatwe i szybkie tworzenie oraz utrzymywanie aktualizacji dokumentacji wymaganej prawem z zakresu ochrony danych osobowych.

Ekspert Instytutu ds. gospodarki przestrzennej

  • doktor nauk ekonomicznych
  • radca prawny
  • uprawnienie do zasiadania w Radach Nadzorczych Spółek  z udziałem Jednostek Samorządu Terytorialnego

Wykształcenie

  • doktorat nauk ekonomicznych
    • Akademia Rolnicza w Szczecinie - Wydział Ekonomiki i Organizacji Gospodarki Żywnościowej
      • „Gospodarowanie nieruchomościami gminnymi w strefie zewnętrznej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego”
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – Wydział Ekonomiczny
    • Pośrednictwo i zarządzanie nieruchomościami – Studia Podyplomowe
  • Uniwersytet Szczeciński
    • Wydział Prawa i Administracji – Magister Prawa
    • Wydział Humanistyczny – Magister Historii

Przynależność do organizacji

  • Stowarzyszenie Naukowe – Instytut Gospodarki i Rynku
  • Instytut Gospodarki Nieruchomościami i Środowiska - wiceprezes
  • Członek regionalnej komisji do spraw oddziaływania na środowiskow Szczecinie
  • Członek zespołu problemowego ds. obszarów metropolitalnych i miast Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk
  • Członek Rady Wydziału Ekonomicznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie
  • Członek Rady Społecznej przy Arcybiskupie Szczecińsko - Kamieńskim

Wykładowca

  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Wyższa Szkoła Bankowa
  • Wyższa Szkoła Zarządzania
  • Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna
  • Uniwersytet Warszawski
    • Planowanie przestrzenne
    • Gospodarka przestrzenna
    • Gospodarka nieruchomościami
    • Obrót nieruchomościami
    • Zarządzanie nieruchomościami
    • Podstawy planowania przestrzennego
    • Analiza rynku nieruchomości
    • Nieruchomość w gospodarce rynkowej
    • Prawo ochrony środowiska

Udział w debatach

  • "Kongres Regionów" - maj 2011, Świdnica
    • na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska
  • „Infrastruktura a Środowisko” - wrzesień 2011, Zamość
    • na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
  • „Zielone drogi – konieczność czy szansa” - debata TVN CNBC z siedmioma prelegentami, w tym:
    • Ministrem Infrastruktury
    • Wiceministrem Środowiska
    • Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad
    • Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego
  • „Zielone korytarze”  - 21-22 września 2011, Szczecin
    • reprezentowanie Polski na międzynarodowej konferencji w ramach Prezydencji Polski w Unii Europejskiej na zaproszenie Ministerstwa Infrastruktury

Ekspert Instytutu ds. przeciwdziałania korupcji

  • Doktor nauk ekonomicznych
  • Aadiunkt na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego
  • Członek zespołu badawczego Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego
  • Członek Zarządu Polskiego Forum Obywatelskiego

Współpracuje z programem Przeciw Korupcji Fundacji Batorego, obecnie przy realizacji projektu „Przeciwdziałanie korupcji w praktyce – ocena systemów zabezpieczających przed występowaniem korupcji w instytucjach administracji publicznej”.

Brał udział w opracowaniu na potrzeby Centrum Edukacji Obywatelskiej podręcznika „Oblicza korupcji” oraz programu edukacji antykorupcyjnej dla szkół wyższych.

W badaniach naukowych zajmuje się m.in. zjawiskiem korupcji i przeciwdziałaniem jego występowaniu, funkcjonowaniem instytucji publicznych.

Autor licznych artykułów naukowych oraz raportów i opracowań. 

Ekspert Instytutu z zakresu archiwizacji

Radca prawny

Członek Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych

Przewodnicząca Wspólnej Komisji Dyscyplinarnej dla Naczelnej Dyrekcji Archiwów państwowych i podległych archiwów państwowych

Doświadczenie zawodowe
  • od 1989 - do chwili obecnej - kierownik Oddziału Nadzoru Kancelaryjno-Archiwalnego w Archiwum Państwowym
  • od 2002 - do chwili obecnej -  kierownik i wykładowca Oddziału Dydaktycznego Krajowego Centrum Edukacji Archiwalnej SAP

Ekspert Instytutu ds. podatku akcyzowego oraz od gier

Specjalizacja
  • podatek akcyzowy
  • podatek od gier
Doświadczenie zawodowe

Zdobywała pracując w:

  • Urzędzie Skarbowym (1990-1998)
  • Urzędzie Celnym (1998-2010)

Obecnie pracuje w Izbie Celnej jako Główny Specjalista w zakresie podatku akcyzowego

Ekspert Instytutu z zakresu dyscypliny finansów publicznych

Absolwentka

  • Akademia Ekonomiczna w Katowicach
    • Wydział Finansów i Rachunkowości Podatkowej – Studia Podyplomowe
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
    • Wydział Prawa i Administracji – Studia Magisterskie
Doświadczenie zawodowe
  • od 2005.09.01 - członek Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej
  • od 2000.04.25 - Regionalna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej – radca komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  • 1981-1999 - Urząd Skarbowy – starszy specjalista w wydziale podatku dochodowego od osób prawnych

Ekspert Instytutu z zakresu bibliotekoznawstwa

Absolwentka:

  • Uniwersytet Warszawski  - Instytut  i Informacji Naukowej
  • Politechnika Warszawska - Studia Podyplomowe Informatyka dla Nauczycieli

Wykładowca:

  • Podyplomowe Studia Zarządzania Informacją i Technologii Informacyjnej
    • Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego (d 2007 roku)
Doświadczenie zawodowe
  • od 2011 –  kierownik Zakładu Statystyki Wydawnictw Biblioteki Narodowej
  • 2007 – 2011 – kierownik Zakładu Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona
  • 2006 – 2007 – samodzielne stanowisk Bibliotekarz Cyfrowy Zbiorów Nowszych w Bibliotece Narodowej
  • 1999 – 2006 – m.in. kierownik Sekcji Opisu Zasobu, p.o. zastępcy kierownika Zakładu Czasopism w Bibliotece Narodowej

Uczestniczyła w pracach:

  • Zespołu roboczego ds. platformy wymiany informacji o digitalizowanych obiektach
  • Podzespołu ds. kompetencji i edukacji użytkowników powołanych przy Zespole ds. Digitalizacji MKiDN
  • Zespołu ds. opracowania koncepcji udostępniania zbiorów Biblioteki Narodowej

Koordynowała pracami Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów bibliotecznych, a także zajmowała się realizacją projektów krajowych i europejskich dotyczących digitalizacji, m.in. TELplus, Europeana, Europeana Travel.

Współorganizatorka oraz prowadząca szkolenia dla bibliotekarzy z zakresu realizacji projektu digitalizacji w instytucji kultury, w szczególności dotyczących udostępniania zasobów cyfrowych, prawna autorskiego oraz metadanych dla obiektów cyfrowych.

Wybrane publikacje

Autorka wystaw wirtualnych oraz artykułów i wystąpień konferencyjnych na temat:

  • projektów digitalizacyjnych
  • organizacji ścieżki digitalizacji
  • tworzenia bibliotek cyfrowych

Współautorka pierwszego polskiego podręcznika digitalizacji obiektów piśmienniczych „Digitalizacja piśmiennictwa” pod red. Dariusza Paradowskiego.

Ekspert Instytutu z zakresu kontroli

Kontroler i Audytor

Doświadczenie zawodowe

2 lata jako kontroler i ponad 9 lat jako audytor wewnętrzny w sektorze rządowym.

Trener wewnętrzny w jednym z ministerstw.

Wykładowca na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

W trakcie swojej pracy zajmował się również monitorowaniem realizacji projektów, kontrolą projektów, audytem wewnętrznym, analizą ryzyka, oceną kontroli zarządczej.

Ekspert Instytutu ds. zamówień publicznych

  • Arbiter z listy arbitrów Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
  • Ekspert Programu Konsultant Funduszy Europejskich

Wykładowca

  • Politechnika Poznańska
    • Studium Podyplomowe „Realizacja inwestycji celu publicznego oraz procedury FIDIC i Banku Światowego”
  • Politechnika Wrocławska
    • Studia Podyplomowe „Międzynarodowe procedury organizacji inwestycji według FIDIC"
    • Studia Podyplomowe „Audytor Projektów Finansowanych z Unii Europejskiej”
  • Politechnika Gdańska
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne „PETEKS”
    • Studium Podyplomowe „Zamówienia Publiczne”
  • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
    • Studia Podyplomowe „Nowoczesne standardy pracy administracji publicznej w Polsce i w krajach członkowskich Unii Europejskiej – moduł "Zamówienia publiczne”
  • Studia Podyplomowe Programu Kształcenia i Akredytacji Kadr Unii Europejskiej Konsultant Funduszy Europejskich
  • Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu
    • Studia Podyplomowe „Pozyskiwanie eurofunduszy” - moduł „Procedury przetargowe w polskim prawie zamówień”
  • Akademia Ekonomiczna (obecnie Uniwersytet) we Wrocławiu
    • Studia Podyplomowe „Obsługa i wykorzystanie funduszy unijnych” –  moduł „Zamówienia publiczne”

Ekspert Instytu z zakresu dostępu do informacji publicznej

  • Absolwent prawa na Uniwersytecie Warszawskim
  • Członek Obywatelskiego Forum Legislacji przy Fundacji im. Stefana Batorego - eksperckiego ciała zajmującego się działaniami na rzecz przejrzystego procesu stanowienia prawa w Polsce
  • odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za działalność na rzecz jawności życia publicznego

Prowadzi szkolenia z zakresu dostępu do informacji publicznej w ramach Pozarządowego Centrum DIP, jak też dla innych organizacji. Współautor internetowego kursu na temat dostępu do informacji publicznej. Przygotowuje opinie SLLGO w zakresie nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Uczestniczy w sprawach sądowych i rozwiązuje przypadki napływające do Pozarządowego Centrum Dostępu do Informacji Publicznej.

Wybrane wystąpienia na konferencjach i panelach eksperckich

  • Rada ekspertów Google zajmująca się kwestią prawa do bycia zapomnianym, Warszawa, 30 września 2014 r.
  • POINT Conference (Political Accountability and New Technologies), Sarajewo, 22 maja 2014 r.
  • LAPSI 2013 conference: The New PSI Directive: what’s next? Lubljana, 24 października 2013 r.
  • International Symposium "Open Data – Complementary Concept or Restriction of Freedom of Information?" Poczdam 27 maja 2013 r.
  • 2013 ePSI conference: ‘Gotcha! – getting everyone on board’ Warszawa, 22 lutego 2013

Ekspert Instytutu ds. kontroli zarządczej i budżetu zadaniowego

Absolwentka:

  • Politechnika Szczecińska
    • Rachunkowość - Studia Magisterskie
  • Uniwersytet Szczeciński
    • Zarządzanie przedsiębiorstwem - Studia Podyplomowe
  • Ministerstwo Finansów
    • Certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
Doświadczenie zawodowe
  • 1990-1998 - Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej MSWiA
    • Główny Księgowy
  • 1998-2000 - Oddział Branżowej Kasy Chorych dla Służb Mundurowych
    • Dyrektor d/s ekonomiczno-finansowych
  • 2000-2000 - Regionalna Izba Obrachunkowa
    • Inspektor Kontroli
  • 2000-2003 - Urząd Miasta i Gminy
    • Skarbnik
  • 2003-2007 – Powiat
    • Skarbnik
  • 2008- 2013 - Sąd Rejonowy
    • Kierownik Finansowy
  • 2000-2004 - Przewodniczący Rady Nadzorczej spółek samorządu gminnego
    • Towarzystwo Budownictwa Społecznego oraz Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych - desygnowanie na  stanowisko przez Zarząd Miasta i Gminy
  • 2003-2007 - Przewodniczący Rady Społecznej Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej - desygnowanie na stanowisko przez Radę Powiatu

Ekspert Instytutu z zakresu prawa

Prawnik, Radca Prawny

Absolwentka

  • Uniwersytet Wrocławski
    • Prawo - Studia Magisterskie
  • Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego we Wrocławiu
    • Zarządzanie finansami - Studia Podyplomowe
  • Okręgowa Izba Radców Prawnych w Opolu
    • Aplikacja Radcowska - Studia Podyplomowe

Wykładowca

Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu (od 2008)
prowadzi wykłady z zakresu:

  • prawa autorskiego
  • prawa prasowego
  • prawa mediów
  • prawoznawstwa

Szkolenia prowadzi od 2004 roku.

Ekspert Instytutu z zakresu bibliotekoznawstwa

Absolwentka:

  • Uniwersytet Wrocławski
    • kierunek: Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo
    • specjalizacja: Elektroniczne Serwisy Informacyjne
  • Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
    • Studia podyplomowe: Techniki relaksacyjne
  • Uniwersytet Wrocławski
    • Stacjonarne Studia Doktoranckie Wydziału Filologicznego

Wykładowca:

  • Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Uprawnienia
  • Nauczyciel-bibliotekarz
    • Studium Przygotowania Pedagogicznego, Uniwersytet Wrocławski
  • Bibliotekarz dyplomowany
    • egzamin złożony przed Komisją Egzaminacyjną w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej w Łodzi
Doświadczenie zawodowe
  • Dolnośląska Szkoła Wyższa
    • adiunkt biblioteczny
  • Zakład Narodowy im. Ossolińskich
    • bibliotekarz
  • Instytut Informacji Naukowo-Technicznej i Bibliotekoznawstwa
    • bibliotekarz

Ekspert Instytutu z zakresu dyscypliny finansów publicznych orazkontroli zarządczej

Absolwentka

  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
    • Prawo – Studia Magisterskie

Kwalifikacje dodatkowe

  • Aplikacja Administracyjna
  • Podyplomowe Studium Prawa Podatkowego UMK
  • Certyfikat auditora wewnętrznego systemu jakości ISO 9001
  • Auditor wiodący systemów jakości (rejestrowany w IRCA i  ITACA)
  • Egzamin dla członków rad nadzorczych
  • Audytor wewnętrzny: uprawnienia MF nr 586/2004
  • Audyt funduszy unijnych
  • Krajowa Szkoła Administracji Publicznej: Studium Audytu Wewnętrznego
  • Ministerstwo Finansów: Szkolenie trenerów audytu
  • Generalny Inspektor Informacji Finansowej: przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu
  • Kurs pedagogiczny
Doświadczenie zawodowe

Obecne stanowisko pracy

  • audytor wewnętrzny w samorządzie terytorialnym i resorcie obrony narodowej

Aktywność zawodowa

  • prowadzenie szkoleń w zakresie:
    • finansów publicznych
    • dyscypliny finansów publicznych
    • audytu wewnętrznego
    • kontroli wewnętrznej
    • kontroli zarządczej
    • zarządzania dokumentacją
    • zarządzania projektami współfinansowanymi ze środków UE
    • podstaw prawa dla organizacji pozarządowych
    • samorządu terytorialnego
    • zarządzania jakością (ISO)
  • przygotowanie i prowadzenie audytów zewnętrznych projektów współfinansowanych z funduszy UE
  • przygotowywanie i prowadzenie auditów ISO, audytów wewnętrznych i kontroli wewnętrznej
  • doradztwo i konsultacje w zakresie jak wyżej

Doświadczenie szkoleniowe
Szkolenia prowadzi od ok. 14 lat

Ekspert Instytutu ds. zamówień publicznych

Absolwentka

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Poznaniu
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu - Studia Podyplomowe

Certyfikaty

  • Ekspert / doradca w zakresie zamówienia na dostawy komputerów i usługi IT
  • Ekspert ds. zamówień publicznych w specjalności: doradca, wykładowca
  • Konsultant Studiów Wykonalności
  • Ekspert / doradca w zakresie: ubezpieczenia w zamówieniach publicznych
  • Ekspert / doradca / wykładowca w zakresie stosowania ustawy prawo zamówień publicznych.

Ekspert Instytutu ds. archiwizacji i instrukcji kancelaryjnej

  • prawnik
  • archiwista z uprawnieniami I-szego i II-go stopnia
  • Urzędnik Służby Cywilnej
  • Członek Stowarzyszenia Archiwistów Polskich
Doświadczenie zawodowe

Od 15 lat kierownik Oddziału ds. Archiwum w Urzędzie Wojewódzkim, a od 1.01.2011 również Koordynator Czynności Kancelaryjnych.

Prowadzi szkolenia z zakresu:

  • archiwum
  • instrukcji kancelaryjnej
  • sekretariatu

Ekspert Instytutu ds. prawa budżetowego

Radca Prawny

Wykształcenie

  • Okręgowa Izba Radców Prawnych w Warszawie
    • aplikacja radcowska
  • Uniwersytet Warszawski
    • Wydział Prawa i Administracji
Doświadczenie zawodowe

Radca prawny, praktyk (m.in. pełnił funkcję zastępcy, a następnie dyrektora komórki kontroli w naczelnym urzędzie administracji rządowej, dyrektora generalnego naczelnego urzędu administracji rządowej, radca prawny w urzędzie centralnym administracji rządowej), posiadający ponad 14-letnie doświadczenie zawodowe w prowadzeniu czynności formalno-organizacyjnych oraz nadzorczych
i kontrolnych w stosunku do różnego rodzaju jednostek sektora finansów publicznych (przygotowywanie, prowadzenie oraz nadzór nad kilkuset kontrolami planowymi i doraźnymi).

Od blisko 6 lat specjalizuje się w świadczeniu obsługi prawnej jako radca prawny w zakresie prawa administracyjnego materialnego, procedury administracyjnej, postępowania sądowo-administracyjnego, finansów publicznych, dyscypliny finansów publicznych, zamówień publicznych, kontroli w administracji rządowej, jak również prawa farmaceutycznego.
Posiada również bogate doświadczenie w występowaniu jako profesjonalny pełnomocnik procesowy przed sądami powszechnymi, wojewódzkimi sądami administracyjnymi oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym (udział w kilkuset rozprawach).

Od przeszło 12 lat zajmuje się dyscyplina finansów publicznych: resortowy rzecznik dyscypliny finansów publicznych (2005-2012), zastępca rzecznika dyscypliny finansów publicznych przy międzyresortowej komisji orzekającej (od marca 2012 r.).

W tym okresie osobiście rozpatrzył przeszło 350 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, złożył ponad 75 wniosków o ukaranie, brał udział w ponad 150 rozprawach przed komisjami orzekającymi.

Od ponad 9 lata trener prowadzący specjalistyczne szkolenia z zakresu problematyki dotyczącej finansów publicznych, odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz organizacji i obsługi kontroli zewnętrznych.

Wybrane publikacje

Autor książki „Kontrola rzadowa w administracji publicznej. Poradnik dla kontrolujacych i kontrolowanych”,
C.H. Beck, 2012.

Okladka - Kontrola

Ekspert Instytutu ds. kontroli zarządczej

Doświadczony audytor wewnętrzny (Zaświadczenie Ministra Finansów 2005)

Dyplomowany Audytor Sektora Publicznego (CGAP)

Audytor wiodący Systemu Bezpieczeństwa Informacji zgodnie z ISO 27001

Ukończył kurs: Accreditation in Internal Quality Assessment/Validation (QA). Przeprowadzał oceny audytu wewnętrznego w sektorze publicznym (Ministerstwo).

Obecnie Dyrektor w jednym z urzędów centralnych. Wieloletni pracownik administracji rządowej. Pracował w komórkach organizacyjnych odpowiedzialnych za: kontrolę i audyt, finanse, kadry, szkolenia, obsługę prawną na różnych stanowiskach: specjalisty, głównego specjalisty, naczelnika i zastępcy dyrektora. Urzędnik mianowany. Członek Komitetu Audytu.

Ekspert Instytutu ds. kontroli i audytu

Absolwent

  • Uniwersytet Warszawski - Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
    • kierunek - nauki polityczne
  • Uniwersytet Warszawski  - Wydział Prawa i Administracji
    • Podyplomowe Studium Administracji
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
    • Podyplomowe Studia „Zarządzanie Projektem”
Uprawnienia
  • Audytor Wewnętrzny - zaświadczenie nr 1121/2004 Ministra Finansów, potwierdzające zdanie egzaminu dn. 19.11.2004
  • Certyfikat CGAP – Cerified Government Auditing Proffesional Nr 1653
    • listopad 2007 – międzynarodowe uprawnienia audytora wewnętrznego nadane przez Institiute of Internal Auditors
  • Poświadczenie bezpieczeństwa – dostęp do informacji niejawnych,   stanowiących tajemnicę państwową oznaczonych klauzulą  „tajne”  do roku 2016
Doświadczenie zawodowe
  • Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
    • Kierownik działu Audytu Wewnętrznego (7 lat)
    • Departament Kontroli (4 lata)
  • Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
    • Biuro Audytu Wewnętrznego, audytor wewnętrzny (2 lata)
  • Ministerstwo  Gospodarki i Pracy
    • Audytor Wewnętrzny – Kierujący Zespołem II (3 lata)
  • Urząd Kombatantów i Osób Represjonowanych
    • Departament Stowarzyszeń i Spraw Socjalnych, naczelnik Wydziału Refundacji i Inwestycji (2 lata)

Uczestniczył m.in. w tworzeniu wytycznych dotyczących kontroli projektów na miejscu oraz wytycznych w sprawie audytu zewnętrznego projektów realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich ii Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w starym okresie programowania 2004-2006.

W roku 2007, w ramach przygotowań do wdrażania funduszy strukturalnych w okresie programowania 2007-2013 przeprowadził ocenę projektu procedur systemu zarządzania i kontroli Instytucji Wdrażającej V priorytet Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w części dotyczącej kontroli i weryfikacji projektów.

W nowym okresie programowania 2007-2013 współpracował z Instytucją Zarządzającą PO KL podczas prac nad wytycznymi dotyczącymi zasad przeprowadzania audytu zewnętrznego Pomocy Technicznej PO KL.

Od sierpnia 2009 roku jest kierownikiem projektu realizowanego w ramach działania 8.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Od lutego 2010 roku jest także niezależnym członkiem Komitetu Audytu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Prowadzi także audyty zewnętrzne projektów finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Dotychczas przeprowadził około 40 audytów (zewnętrznych i wewnętrznych) związanych z funduszami strukturalnymi i Funduszem Spójności.

Ekspert Instytu z zakresu KPA

Doktor nauk prawnych

Specjalista z zakresu postępowania administracyjnego. Doskonale zorientowany w tematyce zarówno pod względem teoretycznym jak i praktycznym.

Autor publikacji z dziedziny nauk pomocniczych prawa (kryminalistyka).

Posiada uprawnienia do prowadzenia szkoleń modułowych MES dla pracowników instytucji rynku pracy rekomendowanych przez MPiPS.

Przeprowadził ponad 2 500 godzin dydaktycznych szkoleń dla pracowników administracji rządowej i samorządowej.

Jest autorem ponad 160 szkoleń z zakresu między innymi postępowania administracyjnego oraz postępowania egzekucyjnego w administracji.

Ekspert Instytutu z zakresu kontroli zarządczej

Absolwent

  • Uniwersytet Gdański
    • Wydział Prawa i Administracji - Studia Magisterskie
  • Uniwersytet Warszawski
    • Wydział Zarządzania - Studia Doktoranckie - z zakresu audytu i zarządzania ryzykiem
  • Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz” w Warszawie
    • Międzynarodowe Studium Doktoranckie z zakresu zarządzania
  • Akademia Morska w Gdyni
    • Wydział Administracyjny - Podyplomowe Studium Rachunkowości
  • Krajowa Szkoła Administracji Publicznej we współpracy z Ecole National d’Administration - Studium Integracji Europejskiej

Certyfikaty i dyplomy

  • Certified Internal Auditor (CIA)
  • Certified Goverment Auditing Professional (CGAP)
  • Audytora wewnętrznego
  • Kandydatów na członków rad nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa

Członek

  • Instytutu Audytorów Wewnętrznych (IIA)
  • Stowarzyszeń
    • biegłych rewidentów
    • księgowych
    • doradców podatkowych
    • prawników i ekonomistów „Libertas”
Doświadczenie zawodowe

Zdobywał m.in. jako:

  • doradca Ministra w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
  • kierownik działu audytu wewnętrznego w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
  • zastępca Prezesa Agencji Mienia Wojskowego
  • przewodniczący Rady Nadzorczej
    • „WP Energia” Warszawa
    • „Zespół Inwestycji” Ełk

Wykładowca z zakresu:

  • audytu
  • zarządzania ryzykiem
  • prawa UE
  • funduszy UE

Prowadził studia podyplomowe, wykłady i zajęcia na 7. szkołach wyższych, w urzędach administracji publicznej, Izbach Biegłych Rewidentów oraz dla jednostkach samorządowych.

Ekspert Instytutu z zakresu prawa

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
Doradca podatkowy (od 2003), Współwłaściciel Kancelarii Doradztwa Podatkowego

Specjalizacja

Problematyka leżąca na styku prawa podatkowego, administracyjnego, handlowego i rachunkowości

Doświadczenie zawodowe

Zdobywał m.in. w organach skarbowych:

  • Urząd Kontroli Skarbowej w Warszawie
  • Ministerstwo Finansów - Departament Podatku VAT - Naczelnik Wydziału

Reprezentował ww. organy m.in. w sprawach kasacyjnych przed Sądem Najwyższym i Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Później jako doradca podatkowy prowadził skutecznie wiele spraw przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym.

Od 2008 roku w prowadzi  zajęcia z prawa podatkowego w  Okręgowej Radzie Adwokackiej w Warszawie z aplikantami adwokackimi.Podobne zajęcia prowadził również w Oddziałach Okręgowych Krajowej Izby Doradztwa Podatkowego i w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania oraz w Collegium Civitas.
W 2009 roku brał udział w szkoleniu pracowników Urzędów Skarbowych, zorganizowanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów w ramach projektu sfinansowanego przez Unię Europejską z grantu Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wybrane publikacje

Autor kilkudziesięciu artykułów i pozycji książkowych z zakresu podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług VAT. Jego artykuły były publikowane w „Przeglądzie Podatkowym”, „Rzeczpospolitej”, „Doradcy Podatnika”, „Prawie Przedsiębiorcy”, „Rachunkowości Budżetowej”

Ekspert Instytutu ds. kontroli zarządczej i rachunkowości

Absolwent

  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu - Wydział Ekonomii
    • Podatki Skarbowość  – Studia Podyplomowe                                    
  • Uniwersytet Szczeciński, Pomorska Filia Polskiej Fundacji Promocji Kadr
    • Zarządzanie Przedsiębiorstwem  – Studia Podyplomowe
  • Uniwersytet Szczeciński – Wydział Ekonomiczny
    • Finanse Bankowość – Studia Magisterskie
  • Wyższa Szkoła Oficerska Służb Kwatermistrzowskich im. Mariana Buczka w Poznaniu
    • Rachunkowość Wojska – Wyższe Studia Zawodowe
Doświadczenie zawodowe
  • od 2010 – Dyrektor Biura Rachunkowego
  • 2008 – 2010 – Naczelnik Wydziału Finansów w jednostce samorządu terytorialnego 
  • 1997 – 2008 – Główny Księgowy Jednostki Wojskowej
  • 1990 – 1997 – Zastępca Głównego Księgowego Jednostki Wojskowej
Wybrane publikacje

Od 2008 –  Publikacje w prasie fachowej – „Rachunkowość budżetowa” i „ Finanse publiczne”

wybrane artykuły:

  • „Nowy rodzaj kontroli – kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych”
  • "Likwidacja i przekształcanie form organizacyjnych sektora finansów publicz nych – krok po kroku"
  • "Zamknięcie roku obrotowego 2010 w jednostkach sektora finansów publicz nych"
  • "Zasady polityki rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych"

książki

  • "Wprowadzanie systemu kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych"

Ekspert Instytutu ds. funduszy unijnych

Ekspert Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w dziedzinach: poprawa adaptacyjności pracowników i przedsiębiorstw oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu

Absolwent

  • Wyższa Szkoła Zarządzania – The Polish Open University w Warszawie
    • „Rozwój Zasobów Ludzkich” - Studia Podyplomowe
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    • "Zarządzanie funduszami strukturalnymi i prawa Unii Europejskiej” - Studia Podyplomowe
  • Uniwersytet Świętokrzyski im. Jana Kochanowskiego w Kielcach
    • "Politologia" (specjalizacja ekonomiczno- administracyjna, społeczno-samorządowa) - Studia Magisterskie

Wykładowca

  • od 2011 - Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • 2009 - 2010 - Wyższa Szkoła Ekonomii, Turystyki, i Nauk Społecznych w Kielcach

Ekspert Instytutu z zakresu dyscypliny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej

Uprawnienia
  • certyfikat audytora wewnętrznego
  • usługowego prowadzenia ksiąg rachunków
Specjalizacja
  • Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  • Rachunkowość budżetowa
  • Sprawozdawczość finansowa
  • Sprawozdawczość budżetowa
Doświadczenie zawodowe

Posiada 40 lat stażu pracy.
Obecnie pełni funkcję Skarbnika Miasta ds. Polityki Rachunkowości w Urzędzie Miasta.
Od 5 lat pełni również funkcję członka Regionalnej Komisji Orzekającej.

Wybrane publikacje

Autorka licznych artykułów dla C.H.BECK, INFOR oraz publikacji książkowych wydanych przez ODDK.

Ekspert Instytutu

od 2012 - praca naukowo – badawcza w szkołach wyższych, współpraca z kancelariami prawnymi i podatkowymi, działalność dydaktyczna i szkoleniowa.

Tematyka prowadzonych dotychczas zajęć:

  • podatki i prawo podatkowe
  • prawo i postępowanie administracyjne
  • prawo gospodarcze i dziedziny pokrewne
  • prawo finansowe (finanse publiczne i finanse samorządu terytorialnego)
  • prawo karne, karne skarbowe , przeciwdziałanie „praniu pieniędzy” i finansowanie terroryzmu
  • prawne metody motywowania i karania pracowników administracji publicznej

1989 - 2012 - Kierownik Oddziału Kontroli Podatków Dochodowych i Agend Karnych Skarbowych w Wydziale Nadzoru nad Urzędami Skarbowymi

Najważniejsze obowiązki

  • nadzór nad urzędami skarbowymi w zakresie prawidłowej i terminowej realizacji zadań dot. ustalania lub określania i poboru podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, stanowiących wpływy Budżetu Państwa
  • nadzór nad urzędami skarbowymi oraz współpraca z organami celnymi, organami administracji państwowej i samorządowej, organami ścigania i innymi organami w zakresie zapobiegania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł
  • prowadzenie postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych w przypadku naruszenia obowiązków w zakresie racjonalnego gospodarowania finansami publicznymi
  • współpraca za pośrednictwem Ministerstwa Finansów z organami podatkowymi państw obcych
  • przekazywanie podległym urzędom skarbowym informacji pochodzących od instytucji finansowych państw obcych o dochodach osiąganych na ich terenie przez polskich podatników
  • prowadzenie postępowań administracyjnych dot. problematyki finansowej i podatkowej

Inne kwalifikacje   

  • kierowanie agendą w Izbie Skarbowej w ramach nadzoru nad urzędami skarbowymi w zakresie podatków bezpośrednich i spraw karnych skarbowych
  • coroczne koordynowanie prac nad sprawnym przebiegiem akcji składania zeznań podatkowych
  • zwalczanie przestępczości podatkowej, zjawiska prania brudnych pieniędzy, nielegalnego obrotu dewizowego
  • opracowanie, udostępnienie i rozpowszechnienie wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu dla podmiotów podlegających takiemu obowiązkowi
  • koordynacja prac podległych 37 rzeczników dyscyplinarnych w ramach pełnionej funkcji Rzecznika Dyscyplinarnego Izby Skarbowej
  • Członkostwo w komisjach rekrutacyjnych do służby cywilnej i egzaminacyjnych kończących aplikację administracyjną
  • opiniowanie projektów aktów prawnych, np. ustawy Ordynacja podatkowa, wzorów zaświadczeń o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanych przez organy podatkowe, zmian w ustawie Kodeks karny skarbowy i innych związanych z praca zawodową w Izbie Skarbowej

Ekspert Instytutu ds. procedury administracyjnej i kontroli zarządczej

zdane egzaminy

  • inspektor kontroli skarbowej
  • międzynarodowy kurs menadżera finansowego - Central Europe Trust Training
Doświadczenie zawodowe
  • Ministerstwo Finansów (9 lat)
    • naczelnik wydziału
    • koordynator prac związanych z wprowadzeniem systemu kontroli zarządczej:
      • koordynacja i nadzór, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Finansów, nad prawidłową realizacją zadań w izbach i urzędach skarbowych
      • nadzór nad realizacją zadań dotyczących kontroli zarządczej
  • organy podatkowe (11 lat) - urząd skarbowy, izba skarbowa
    • orzecznictwo w sprawach podatkowych
    • kontrola podatkowa
    • audyt wewnętrzny

Ekspert Instytutu w zakresie szkoleń dla UP

Absolwent

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
    • Polityka Społeczno-Ustrojowa - Studia Magisterskie
    • Menedżerskie Studia Podyplomowe
  • Uniwersytetu Warszawski
    • Integracja europejska - Studia Podyplomowe
    • Finanse publiczne - Studia Podyplomowe

Posiada licencję zawodową pośrednika pracy I stopnia i doradcy zawodowego I stopnia

Specjalizacja

Ekspert z zakresu:

  • standardów usług rynku pracy dotyczących: pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy
  • instrumentów rynku pracy (staże, przygotowania zawodowe dorosłych, refundacja kosztów wyposażenia stanowisk pracy, prace społecznie użyteczne, programy specjalne, refundacje kosztów dojazdów i zakwaterowania)
  • funkcjonowania Centrów Aktywności Zawodowej
  • roli i zadań Powiatowych Rad Zatrudnienia
  • kontroli zarządczej w aspekcie działalności PUP
  • ochronie danych osobowych w PUP
  • i innych  aktualnych zagadnień prawnych z obszaru rynku pracy (m.in. ustawa "kredytowa", "kryzysowa", "powodziowa")
Doświadczenie zawodowe

Współorganizator jednego z powiatowych urzędów pracy po reformie samorządowej z 1999 roku.
Aktualnie kieruje pracą zespołu zajmującego się wszystkimi usługami i instrumentami rynku pracy w jednym z powiatowych urzędów pracy.
Jako Kierownik Centrum Aktywizacji Zawodowej nadzoruje i koordynuje pracę 20 osobowego zespołu, w czasie nieobecności zastępuje także Dyrektora Urzędu.

Ekspert Instytutu ds. rachunkowości i finansów

  • Inspektor kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w Regionalnej Izbie Obrachunkowej
  • Skarbnik w Urzędzie Miasta
Doświadczenie zawodowe

Prowadzi szkolenia z tematów:

  • Rachunkowość budżetowa jednostki samorządu terytorialnego
  • Inwestycje i zaciąganie zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe
  • Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań z operacji finansowych
  • Zasady funkcjonowania jednostek budżetowych
  • Zasady sporządzania planów finansowych jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
  • Audyt finansowy

Ekspert Instytutu ds. audytu i kontroli

  • Certyfikowany audytor wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych (egzamin w Ministerstwie Finansów)
  • Zdał egzamin na kandydatów na członków rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa
Doświadczenie zawodowe

Zdobywał m. in. na stanowiskach:

  • sekretarz gminy
  • starszy inspektor wojewódzki
  • w Urzędzie Miasta
    • audytor wewnętrzny
    • pełnomocnik prezydenta miasta ds. komunikacji społecznej
    • dyrektor Wydziału Organizacji Urzędu
    • dyrektor Wydziału Gospodarowania Mieniem
    • dyrektor Wydziału Audytu i Kontroli

NOWY