Na szkoleniu zostaną omówione aktualne zagadnienia m.in.:
- Obowiązkowa procedura autoryzacji – zasady, obowiązki
- Dobrowolna akredytacja – zasady, obowiązki, przygotowanie
- Jak prawidłowo stworzyć wewnętrzny systemu zapewnienia jakości i bezpieczeństwa
- Rejestry medyczne – zasady tworzenia i finansowania
- Monitorowanie i analiza zdarzeń niepożądanych
- Najważniejsze zmiany innych przepisów – system świadczeń kompensacyjnych, pełnomocnik ds. praw pacjenta
PROGRAM
1. Prawne regulacje zarządzania jakością w ochronie zdrowia
2. Autoryzacja
- Co to jest autoryzacja i jakie podmioty lecznicze pod nią podlegają
- Na jaki okres będzie wydawana autoryzacja
- Co to jest podmiot wnioskujący, wizyty autoryzacyjne
- Wnioski o autoryzację – treść wniosku, wydawanie lub odmowa wniosku, termin rozpatrzenia
- Wizyty autoryzacyjne – upoważniania, protokół z wizyty
- Co to jest autoryzacja warunkowa? Odwołania od odmowy
- Okres karencji w przypadku odmowy wydania autoryzacji lub cofnięcia autoryzacji
3. „Wewnętrzny system” zarządzania jakością i bezpieczeństwem (WSZJ)
- Co kryje się pod pojęciem „wewnętrzny system”
- Obowiązek posiadania zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych
- Udowodnienie skuteczności sprawnego działania wewnętrznego systemu na podstawie wyników badań i opinii pacjentów
- Identyfikacja obszarów do poprawy jakości
- Kryteria oraz metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem
- Monitorowanie zdarzeń niepożądanych
- Obligatoryjne szkolenia
- ISO a WSZJ
4. Jakość i bezpieczeństwo w ochronie zdrowia – wskaźniki jakościowe
- zespół do opracowania rekomendacji w zakresie wskaźników jakości opieki zdrowotnej
5. Akredytacja
- Przeprowadzania procedury oceniającej podmiotu wnioskującego o akredytację
- Potwierdzenie przez podmiot prowadzący działalność leczniczą standardów akredytacyjnych
- Zasady wydawania akredytacji oraz okres, na który jest wydawana. Obowiązek informowania o wydaniu, cofnięciu lub odnowie udzielenia akredytacji
- Standardy akredytacyjne – podział względem rodzaju działalności, zakresu świadczeń
- Wymogi spełnienia standardu akredytacyjnego – opisy wymagań, sposób oceny skali punktowej oraz przypisanej wagi. Minimalne warunki udzielania akredytacji
- Wymóg spełniania obligatoryjnych standardów – a warunek udzielenia akredytacji
- Standardy, które mogą być wyłączone z oceny
- System monitorowania Wnioski o Udzielenie Akredytacji
- Wybór i uprawniania wizytatora
- Raport z wizyty, udzielenia lub odmowa udzielenia akredytacji. Możliwości odwołania do Rady Akredytacyjnej
6. Rada Akredytacyjna i wizytatorzy
- Zadania, powołania członków, skład, kadencja Rady Akredytacyjnej
- Kto może zostać wizytatorem – postępowanie kwalifikacyjne, wymogi egzaminacyjne, przebieg naboru
7. Rejestry medyczne
- Rejestr medyczne w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
8. Zdarzenia medyczne i system kompensacyjny
- Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw
- Fundusz kompensacyjny zdarzeń medycznych
9. Podsumowanie szkolenia. Pytania uczestników – sesja Q&A
CEL SZKOLENIA
- Zapoznanie uczestników z nowymi wymaganiami wprowadzanymi przez ustawę
- Przedstawienie terminów i kryteriów zmian dotyczących jakości w ochronie zdrowia
- Poznanie minimalnych wymogów funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń z funduszy NFZ – autoryzacji oraz dobrowolności przystępowania do akredytacji
- Poznanie zasad udzielania autoryzacji oraz akredytacji podmiotu leczniczego
KORZYŚCI ZE SZKOLENIA
- Efektywne i zgodne z prawem prowadzenie działań opartych na nowej ustawie
- Pokazanie jasnych i przejrzystych przykładów uprawnień i obowiązków wewnętrznych jednostek organizacyjnych
- Zdobycie wiedzy jak prawidłowo stworzyć i prowadzić wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem
- Wskazówki jak przygotować placówkę do uzyskania akredytacji / autoryzacji
- Poznanie zasad, procedur związanych z Funduszem Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych
ADRESACI SZKOLENIA
- Pełnomocnicy ds. jakości
- Osoby pracujące w zespołach jakości, będące bezpośrednio odpowiedzialne za wprowadzanie zmian, pisanie procedur, instrukcji, realizację wskaźników jakości,
- Osoby odpowiedzialne za prowadzenie Planu Poprawy Jakości, monitorowanie wskaźników, zdarzeń niepożądanych
- Osoby zajmujące się jakością w jednostkach ochrony zdrowia
- Menedżerowie zespołów
- Kadra kierownicza
WYKŁADOWCA
Doktor nauk o zdrowiu
Audytor zewnętrzny systemu zarządzania jakością ISO 9001.
Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
Ukończyła także studia podyplomowe:
- Jakość w ochronie zdrowia
- Zarządzanie w podmiotach leczniczych w dobie przekształceń własnościowych
- Psychologia Zarządzania Personelem czy Kontroler wewnętrzny
Przez 20 lat związana ze służbą zdrowia, była m.in. menadżerem odpowiedzialnym za Dział Jakości w prywatnym szpitalu, posiadającym od 2022 roku najwyższy i jedyny tak wysoki wynik akredytacyjny w Polsce (96%).
Od 15 lat wykorzystuje swoją wiedzę i praktyczne doświadczenie, prowadząc szkolenia.
Jest wykładowcą studiów magisterskich, podyplomowych oraz MBA w ochronie zdrowie.
Zakres tematyczny szkoleń
w celu zapoznania się z tematami szkoleń, proszę kliknąć w wybrany zakres