Zmiany w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta

Na szkoleniu zostaną omówione aktualne zagadnienia m.in.:

  1. Obowiązkowa procedura autoryzacji – zasady, obowiązki
  2. Dobrowolna akredytacja – zasady, obowiązki, przygotowanie
  3. Jak prawidłowo stworzyć wewnętrzny systemu zapewnienia jakości i bezpieczeństwa
  4. Rejestry medyczne – zasady tworzenia i finansowania
  5. Monitorowanie i analiza zdarzeń niepożądanych
  6. Najważniejsze zmiany innych przepisów – system świadczeń kompensacyjnych, pełnomocnik ds. praw pacjenta

PROGRAM

1. Prawne regulacje zarządzania jakością w ochronie zdrowia

2. Autoryzacja

  • Co to jest autoryzacja i jakie podmioty lecznicze pod nią podlegają
  • Na jaki okres będzie wydawana autoryzacja
  • Co to jest podmiot wnioskujący, wizyty autoryzacyjne
  • Wnioski o autoryzację – treść wniosku, wydawanie lub odmowa wniosku, termin rozpatrzenia
  • Wizyty autoryzacyjne – upoważniania, protokół z wizyty
  • Co to jest autoryzacja warunkowa? Odwołania od odmowy
  • Okres karencji w przypadku odmowy wydania autoryzacji lub cofnięcia autoryzacji

3. „Wewnętrzny system” zarządzania jakością i bezpieczeństwem (WSZJ)

  • Co kryje się pod pojęciem „wewnętrzny system”
  • Obowiązek posiadania zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych
  • Udowodnienie skuteczności sprawnego działania wewnętrznego systemu na podstawie wyników badań i opinii pacjentów
  • Identyfikacja obszarów do poprawy jakości
  • Kryteria oraz metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem
  • Monitorowanie zdarzeń niepożądanych
  • Obligatoryjne szkolenia
  • ISO a WSZJ

4. Jakość i bezpieczeństwo w ochronie zdrowia – wskaźniki jakościowe

  • zespół do opracowania rekomendacji w zakresie wskaźników jakości opieki zdrowotnej

5. Akredytacja

  • Przeprowadzania procedury oceniającej podmiotu wnioskującego o akredytację
  • Potwierdzenie przez podmiot prowadzący działalność leczniczą standardów akredytacyjnych
  • Zasady wydawania akredytacji oraz okres, na który jest wydawana. Obowiązek informowania o wydaniu, cofnięciu lub odnowie udzielenia akredytacji
  • Standardy akredytacyjne – podział względem rodzaju działalności, zakresu świadczeń
  • Wymogi spełnienia standardu akredytacyjnego – opisy wymagań, sposób oceny skali punktowej oraz przypisanej wagi. Minimalne warunki udzielania akredytacji
  • Wymóg spełniania obligatoryjnych standardów – a warunek udzielenia akredytacji
  • Standardy, które mogą być wyłączone z oceny
  • System monitorowania Wnioski o Udzielenie Akredytacji
  • Wybór i uprawniania wizytatora
  • Raport z wizyty, udzielenia lub odmowa udzielenia akredytacji. Możliwości odwołania do Rady Akredytacyjnej

6. Rada Akredytacyjna i wizytatorzy

  • Zadania, powołania członków, skład, kadencja Rady Akredytacyjnej
  • Kto może zostać wizytatorem – postępowanie kwalifikacyjne, wymogi egzaminacyjne, przebieg naboru

7. Rejestry medyczne

  • Rejestr medyczne w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia

8. Zdarzenia medyczne i system kompensacyjny

  • Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw
  • Fundusz kompensacyjny zdarzeń medycznych

9. Podsumowanie szkolenia. Pytania uczestników – sesja Q&A

CEL SZKOLENIA

  • Zapoznanie uczestników z nowymi wymaganiami wprowadzanymi przez ustawę
  • Przedstawienie terminów i kryteriów zmian dotyczących jakości w ochronie zdrowia
  • Poznanie minimalnych wymogów funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń z funduszy NFZ – autoryzacji oraz dobrowolności przystępowania do akredytacji
  • Poznanie zasad udzielania autoryzacji oraz akredytacji podmiotu leczniczego

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA

  • Efektywne i zgodne z prawem prowadzenie działań opartych na nowej ustawie
  • Pokazanie jasnych i przejrzystych przykładów uprawnień i obowiązków wewnętrznych jednostek organizacyjnych
  • Zdobycie wiedzy jak prawidłowo stworzyć i prowadzić wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem
  • Wskazówki jak przygotować placówkę do uzyskania akredytacji / autoryzacji
  • Poznanie zasad, procedur związanych z Funduszem Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych

ADRESACI SZKOLENIA

  • Pełnomocnicy ds. jakości
  • Osoby pracujące w zespołach jakości, będące bezpośrednio odpowiedzialne za wprowadzanie zmian, pisanie procedur, instrukcji, realizację wskaźników jakości,
  • Osoby odpowiedzialne za prowadzenie Planu Poprawy Jakości, monitorowanie wskaźników, zdarzeń niepożądanych
  • Osoby zajmujące się jakością w jednostkach ochrony zdrowia
  • Menedżerowie zespołów
  • Kadra kierownicza

WYKŁADOWCA

Doktor nauk o zdrowiu

Audytor zewnętrzny systemu zarządzania jakością ISO 9001.

Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

Ukończyła także studia podyplomowe:

  • Jakość w ochronie zdrowia
  • Zarządzanie w podmiotach leczniczych w dobie przekształceń własnościowych
  • Psychologia Zarządzania Personelem czy Kontroler wewnętrzny

Przez 20 lat związana ze służbą zdrowia, była m.in. menadżerem odpowiedzialnym za Dział Jakości w prywatnym szpitalu, posiadającym od 2022 roku najwyższy i jedyny tak wysoki wynik akredytacyjny w Polsce (96%).

Od 15 lat wykorzystuje swoją wiedzę i praktyczne doświadczenie, prowadząc szkolenia.

Jest wykładowcą studiów magisterskich, podyplomowych oraz MBA w ochronie zdrowie.