Jakość w opiece zdrowotnej szkolenie
Poniższą tematykę realizujemy wyłącznie jako szkolenia wewnętrzne.
Opublikowana Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz. U. 2023 poz. 1692) wprowadza wymogi dla podmiotów leczniczych (szpitali) dotyczące systemu zapewnienia jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta (art. 3). Na ten obszar składają się wymogi dotyczące:
1. autoryzacji
2. opracowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością i bezpieczeństwem pacjenta
3. akredytacji
4. rejestrów medycznych.
Autoryzacja jest warunkiem realizacji przez podmiot wykonujący działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach profili systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.
Podmiot jest obowiązany do posiadania wewnętrznego systemu, który składa się: z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych.
W ramach wewnętrznego systemu:
1. wdraża rozwiązania służące identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzaniu tym ryzykiem w ramach udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej
2. identyfikuje obszary priorytetowe dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej
3. określa kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej
4. okresowo monitoruje i ocenia jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
5. monitoruje zdarzenia niepożądane
6. zapewnia dostęp do szkolenia służącego uzyskaniu i podnoszeniu kompetencji personelu w zakresie jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń
7. prowadzi badania opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie ankiety.
Oferowane szkolenie dotyczy punktu 6, czyli podnoszenia kompetencji personelu medycznego (lekarze, pielęgniarki, położne, ratownicy medyczni, personel, który posiada kontakt z pacjentami), dotyczących jakości bezpieczeństwa udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Jakość w opiece zdrowotnej szkolenie składa się z tematów związanych z obowiązkami personelu medycznego (lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, położne) w kwestii postępowania i relacji z pacjentami i innym uprawnionym podmiotami.
Tematy są realizowane w oparciu o zapisy prawa medycznego, prawa powszechnego, kodeksów zawodowych (Kodeks Etyki Lekarskiej, inne kodeksy zawodowe, wytyczne Izb zawodowych) i Ustawy o prawach pacjenta i RzPP.
Zakres szkolenia obejmuje zagadnienia i tematy dotyczące:
1. Prawnych i deontologicznych obowiązków lekarza (pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego) podczas wykonywania czynności zawodowych.
2. Odpowiedzialności prawnej podmiotów udzielających świadczeń medycznych (problematyka błędów medycznych, zaniechanie i odmowa udzielenia pomocy przez lekarza, zwłoka w udzielanej pomocy, naganny brak staranności zawodowej).
3. Przypadków prowadzących do powstania roszczeń ze względu na nierespektowanie praw pacjenta opisanych w Ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
4. Zasad postępowania pracowników podmiotów leczniczych w postaci kodeksów i reguł dobrych praktyk klinicznych.
5. Zasad zgłaszania i postępowania w sytuacji problemowej, która może zagrażać bezpieczeństwu pacjentów.
6. Zasad udzielania informacji przez pracowników medycznych różnym grupom zainteresowanych (rodzina pacjenta, uprawnione podmioty).
7. Problematyki zakażeń szpitalnych i występowania zdarzeń niepożądanych.
Zapraszamy do współpracy: jakość w opiece zdrowotnej szkolenie
Zakres tematyczny szkoleń
w celu zapoznania się z tematami szkoleń, proszę kliknąć w wybrany zakres
>> Zmiany w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta