System kontroli zarządczej w DPS – praktyczne wskazówki

1. Kontrola zarządcza – wprowadzenie

  • Co to jest kontrola zarządcza?
  • Cele kontroli zarządczej, podział zadań i kompetencji w jednostce.
  • Przypomnienie standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów – obowiązki wynikające z ich treści dla DPS – prezentacja systemu i elementów kontroli zarządczej

2. Zarządzanie ryzykiem

  • Podstawowe definicje, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka, apetyty na ryzyko, ryzyko inherentne
  • Cele i zasady zarządzania ryzykiem w DPS
  • Jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z zarządzaniem ryzykiem
  • Przedstawienie przykładów skutecznych, bez kosztowych wdrożeń zarządzania ryzykiem w administracji publicznej – administracja samorządowa
  • Omówienie przykładowej procedury zarządzania ryzykiem w DPS – prezentacja możliwych metod dokumentowania analizy ryzyka
  • Zajęcia warsztatowe – określenie misji jednostki oraz podstawowych celów na poziomie komórek organizacyjnych DPS – monitorowanie sposobu osiągania celów i realizacji zadań,
  • Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem w DPS?
  • Etapy procesu zarządzania ryzykiem
    • identyfikacja i zdefiniowanie celów działalności jednostki
    • identyfikacja i zdefiniowanie zadań służących realizacji celów
    • określenie mierników dotyczących ww. celów
    • identyfikacja zdarzeń mających wpływ na realizację założonych zadań
    • analiza ryzyka zdefiniowanych zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw
    • określenie odpowiedniej reakcji na zidentyfikowane zagrożenia
    • podejmowanie działań zaradczych
    • informowanie pracowników o wynikach procesu zarządzania ryzykiem
    • monitorowanie wyników procesu zarządzania ryzykiem
  • Warsztaty – przygotowanie i omówienie podsumowania procesu analizy ryzyka
  • Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów należy się wystrzegać (przykłady z jednostek administracji rządowej i samorządowej)

3. Samoocena kontroli zarządczej

  • Jak krok po kroku przeprowadzić samoocenę w DPS
  • Cel przeprowadzenia samooceny
  • Uwagi praktyczne dotyczące przeprowadzenia samooceny
    • prezentacja podsumowania procesu samooceny oraz możliwych wniosków z nich wynikających

4. Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej

  • Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej: rola kierownika jednostki, udział kadry zarządzającej i pracowników – przedstawienie źródeł informacji na podstawie których składane jest oświadczenie
  • Plan działalności o raz sprawozdanie z działalności jako element zapewnienia do oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
  • Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej – przykłady

Komentarze są wyłączone