Zarządzanie finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach – wykorzystanie narzędzi MS Excel

Zarządzanie finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach – wykorzystanie narzędzi MS Excel – szkolenie prowadzą doświadczeni praktycy.


Celem szkolenia jest rozwijanie umiejętności wykorzystania zaawansowanych narzędzi arkuszy kalkulacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w zadaniach związanych z zarządzaniem finansami, controllingiem, planowaniem finansowym oraz oceną inwestycji. Uczestnicy poznają możliwości tkwiące w arkuszu kalkulacyjnym MS Excel. Poznają narzędzia i techniki wspierające budowanie i analizą dużych baz danych użytecznych przy zadaniach controllingowych przy rozliczeniach kosztów, monitowaniu rentowności klientów, produktów czy zleceń. Poznają możliwości arkusza związane z przewidywaniem trendów i prognozowaniem finansowym, ważne przy budowaniu planów finansowych i projektów rozwojowych. Poznają jak rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem finansami z wykorzystaniem ToolPack Analisys, narzędzi Solver, funkcji finansowych czy narzędzi sztucznej inteligencji. Uczestnicy nabywają kompetencji związanych z wykorzystaniem MS Excel przy analizie ryzyka przedsiębiorstwa, przygotowywaniu analiz wrażliwości, budowaniu symulacji do oceny rentowności i opłacalności inwestycji (w tym tabele danych, generatory liczb pseudolosowych i modele MonteCarlo). Szkolenie pozwala poznać zaawansowane techniki oraz przydatne sztuczki, które pomogą realizować prace w Excelu szybciej, wygodniej i wydajniej. Uczestnicy nabywają umiejętności optymalizowania standardowych procedur, efektywnego przetwarzania danych jak również tworzenia złożonych i profesjonalnych narzędzi. Zaprezentowane zostają liczne przykłady zastosowania arkusza kalkulacyjnego w pracy księgowego, controllera, dyrektora finansowego. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej i są oparte na faktycznych przykładach i narzędziach stosowanych w przedsiębiorstwach.

Korzyści dla Uczestników

Obszar wiedzy

  • wiedza z zakresu budowania z wykorzystaniem MS Excel struktur relacyjnych baz danych stosowanych w controllingu
  • wiedza z zakresu zasad projektowania dużych narzędzi Excel wykorzystywanych w zarządzaniu finansami, w tym współdzielonych z innymi uczestnikami
  • znajomość funkcji finansowych MS Excel i ich wykorzystanie
  • znajomość posługiwania się narzędziami analizy baz danych
  • znajomość narzędzi prowadzenia symulacji w wykorzystaniem MS Excel i możliwości ich wykorzystania w zarządzaniu finansami
  • wiedza z zakresu narzędzi planowania, prognozowania i analizy statystycznej dostępne w arkuszu kalkulacyjnym

Obszar umiejętności

  • umiejętność budowania struktur baz danych na potrzeby controllingu
  • umiejętność budowania dynamicznych i statycznych raportów controllingowych wspomagających prowadzenie analiz rentowności
  • umiejętność budowania z wykorzystaniem MS Excel controllingowych rozliczeń kosztów, wspierających analizę rentowności klientów, kontraktów, zleceń czy innych obiektów
  • umiejętność prowadzenia symulacji warunków finansowych i oceny ryzyka finansowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego,
  • umiejętność prowadzenia analiz typu MonteCarlo z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego, wspierających planowanie i modelowanie finansowe w warunkach niepewności i wysokiego ryzyka
  • umiejętność prowadzenia analiz wrażliwości dla projektów inwestycyjnych dla minimalizacji ryzyka niepowodzenia inwestycji

1. MS Excel – podstawy dobrego działania

  • Wersje a możliwości programu
  • Formuły – operatory i kolejność operacji
  • Funkcje – tworzenie własnych funkcji
  • Błędy sygnalizowane przez formuły i funkcje

2. Opanowanie zasad budowania dobrego arkusza

  • Tworzenie planu dużego i skomplikowanego arkusza
  • Plan sieci powiązań pomiędzy arkuszami
  • Przykłady dobrych i złych rozwiązań
  • Techniki przerabiania istniejących arkuszy

3. Zarządzanie, przetwarzanie i prezentacja dużych zbiorów danych

  • Importowanie do arkusza zewnętrznych zbiorów danych
  • Analiza rejestru transakcji księgowych (wykorzystanie funkcji tekstowych)
  • Przegląd i analiza transakcji z wykorzystaniem filtrów i filtrów zaawansowanych
  • Operacje na bazach danych

4. Budowa dużej bazy danych na potrzeby controllingu (strefa danych, strefa słowników, strefa uprawnień do danych) – analiza przykładów

5. Przygotowanie dynamicznych raportów

  • Raporty o stałej i zmiennej strukturze
  • Praca z tabelami przestawnymi oraz operacje na ciągach znaków
  • Wykorzystanie operacji na ciągach znaków (funkcje wyszukaj.pionowo, suma.jeżeli, suma.warunków)

6. Przygotowywanie cykli i rozliczeń kosztów w arkuszu kalkulacyjnym

  • Logika rozliczeń w relacyjnych bazach danych
  • Zasady przenoszenia kosztów na ciągach znaków
  • Techniki łączenia danych i transpozycji do postaci bazodanowej

7. Techniki analizy danych i symulacji

  • Szybkie przeliczanie arkusza dla nowego zestawu danych – polecenie Tabela Danych i szukaj wyniku
  • Rozwiązywanie problemów programowania liniowego i optymalizacji z wykorzystaniem dodatku Solver
  • Możliwości wykorzystania dodatku analiza danych (Analysis ToolPak) w zarządzaniu finansami
  • Wykorzystanie funkcji finansowych
  • Graficzne analizy wrażliwości

8. Budowa i wykorzystanie modeli typu MonteCarlo w MS Excel jako narzędzie zarządzania ryzykiem finansowym

9. Automatyzacja zadań przy użyciu makr

  • Rejestracja makr
  • Podstawowe informacje o języku VBA
  • Wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji

Powyższy program realizujemy w postaci >> szkolenia wewnętrznego


Brak komentarzy

Dodaj komentarz